Samen groeien naar volwassenheid
Integraal Kindcentrum Den Dijk Odiliapeel

Groep 2-3

Sorteren op:
TitelDatumPopulariteitActiefReacties
Voetbalclinic kleuters
Woensdag ochtend was er ook voor groep 1-2 een voetbal clinic.  Lees verder >
Informatieavond IKC den Dijk
Woensdag 21 maart mochten we een aantal enthousiaste ouders begroeten. Op het programma stonden 3 thema s. Opvoeden volgens Triple P, hoe ga je om me  Lees verder >
Mad Science
Vandaag was de tweede bijeenkomst van mad science. Bijna 20 kinderen uit bijna alle groepen gingen als een echte detective op zoek naar oplossingen.  Lees verder >
Kindertentoonstelling Pronc Uden
Wij zijn vanmiddag 26 sept. met groep 2-3 op bezoek geweest bij Pronc Uden . Hier hebben onze leerlingen kennis mogen maken met de kunst voor en door  Lees verder >
Het IKC lied
De meesters en de juffen leren ons heel veel Gezellig met z’n allen hier in de Peel Eerst gaan we rekenen, daarna taal en tekenen We kijken schooltv a  Lees verder >

Schoolreisje Boegafun Binnenspeeltuin

Afgelopen dinsdag 23 mei zijn wij met alle kinderen van de onderbouw (gr.1 t/m 4) naar de binnenspeeltuin Boegafun in Venray geweest. Vooral met z'n allen in twee grote bussen op pad, was voor veel kinderen een belevenis. De kinderen hebben heerlijk een paar uur kunnen spelen in de klimtoestellen die voornamelijk met touwen waren geconstrueerd. Ook het spookhuis , de grote lego en de glijbanen van stevig zeil waren zeer geliefd. Van al het spelen kregen we natuurlijk dorst en trek in lekker eten. Gelukkig waren we een momentje bij elkaar bij het eten!
 



Kunstweken
Van 3 t/m 14 april hebben wij met onze klas deel genomen aan de Kunstweken. Ieder kind was in deze periode beeldend op zijn niveau bezig. We hebben gewerkt aan het "Wonderbos" waarin fantasievogels verscholen zitten tussen de prachtige takken.

     


   
   

Ook hebben we gewerkt met Kunstweken.nl . De kinderen kregen uitleg over het werk van de beroemde kunstenaar Andy Warhol en door hem geïnspireerd gingen zij zelf aan de slag . Deze kunstwerken waren digitaal te zien in de Klassengalerij op de site Kunstweken.nl. Ieder kind kon zijn opa's en oma's en andere familieleden uitnodigen om hun werk te bekijken binnen deze Klassengalerij. Zij konden zelfs een product bestellen waarop het kunstwerk van hun kind of kleinkind stond gedrukt.
Als afsluiting hielden we op 13 april een tentoonstelling binnen de hele school voor alle belangstellenden. Het was een waar succes!
Kinderen en ouders waren trots op de prachtige creaties!


24 jan. 2017
We zijn druk bezig met ons thema 6 Het is Feest !
Vandaar dat we vandaag ook gewerkt hebben aan een feestmuts met daarop de letters
van hun voor- en achternaam. En dan ook nog de hoofdletters zoeken!!
Daarna een mooie groepsfoto gemaakt.



Beste Ouders,

Uw kind heeft weer de nieuwe geleerde letters uit thema 5 mee naar huis gekregen om samen
met u te oefenen. Herhaling van de vele letters die behandeld zijn en met uw kind dagelijks een stukje te lezen
werpen hun vruchten af. Maandag 16 januari as beginnen we weer met het nieuwe Thema 6.
Hieronder volgt informatie omtrent dit thema.

 

**************************************************************************************


5 dec. 2016: samen pepernoten bakken







****************************************************************************************************
Wellespiet in onze klas!
Wat was het vanmorgen al spannend in onze groep. De rommelpiet en Wellespiet waren geweest en hadden onze
klas op z'n kop gezet. Ze vonden het blijkbaar te netjes in onze klas? Ook lag er een mooie brief van Wellespiet
in de klassenschoen, waarin hij ons wilde bedanken dat wij hem zo goed geholpen hadden. Waarmee?
Wij hebben nl. het recept voor taart en cupcakes uitgeprobeerd, zodat Wellespiet ervan uit kan gaan dat
dit recept goed is voor het bakken van zijn taart. Als dank kregen wij 2 taaitaaipoppetjes en een handvol pepernoten.

    
                                 
    
We hebben dan ook dankbaar gebruik gemaakt van onze pepernoten om ermee te rekenen
(eerlijk verdelen onder het aantal kinderen van je groepje en splitssommen maken) en
we konden er div. letters mee leggen. Hopelijk komt Sint as donderdag 1 dec. ook mee!


*************************************************************************************************
                                        
Atelier groep 3
Afgelopen week hebben onze kinderen in een atelier gewerkt aan beeldend werken met verf, sponsje, penseel en bestek. Voor deze werkvorm is gekozen om de kinderen te laten ervaren hoe je 2 primaire kleuren kunt mengen met een nat sponsje, waardoor
er andere kleurschakeringen ontstaan als achtergrond. Deze achtergrond werd bewerkt met penseel. Ook werden middels mes en vork  door de kinderen structuren aangebracht en hebben zij hun fantasie de vrije loop gelaten en hebben we procesmatig kunnen werken aan de opdracht; maak een fantasielandschap.

                                        



Uitstap naar Kunst & Co

                              
                  

Wij zijn met onze groep 3 naar Kunst & Co geweest. De leslokalen bevinden zich boven de bibliotheek in Uden.
Het doel is om onze leerlingen op een verrassende wijze in aanraking te brengen met kunst en cultuur.
De vier disciplines beeldend, dans, muziek en theater werden in de vorm van een workshop aangeboden.
Het aanboren van hun talenten en het prikkelen van hun beleving stond voorop .
Het was voor onze kinderen een inspirerende plaats om dingen te ontdekken, hun fantasie te prikkelen
en natuurlijk als ontspanning voor de leerling.  Leerlingen van groep 3 hebben een sterke drang om hun leefomgeving te verkennen.
Ze krijgen op deze leeftijd steeds meer belangstelling voor hobby’s en verenigingen.
Elk kind werd ingedeeld in een van de vier workshops die geleid werden door professionals.
De kinderen hebben genoten!

*********************************************************************************************

Kinderboekenweek 2016 Thema
:  "Voor altijd jong"                     
De Kinderboekenweek is in volle gang!        
De kinderen uit onze groep 3 werken en spelen met letters en boeken en leren zo spelenderwijs de betekenis daarvan.
Ze hebben zelf een boek mogen maken met een kaft, titel, schrijver etc. waarin hun tekeningen en schrijfwerk komen.
Omdat dit jaar het thema "voor altijd jong" is, hebben wij opa's en oma's in de groep uitgenodigd om met een groepje kinderen voor
te lezen uit moderne prentenboeken of zelf meegenomen boeken van vroeger. Een oma had een boek voorgelezen over hoe het vroeger op school aan toe ging en een opa had zelfs op een USB stick prachtige foto's laten zien hoe het vroeger was in Odiliapeel.
We ervaren zo dat opa's en oma's van deze tijd voor altijd jong blijven!!  Hartstikke bedankt lieve opa's en oma's , de kinderen en de juffen hebben ervan genoten!


     

*****************************************************************************************************


Het letterdoosje voor thuis
Nadat we 3 weken in de groep bezig zijn met nieuwe letters en woorden leren en de eerste kern hebben afgesloten, hebben alle kinderen een letterdoosje mee naar huis gekregen. Hierin zitten de letters die wij de kinderen de eerste weken hebben aangeboden en waarmee we regelmatig geoefend hebben. Toch is het geen vanzelfsprekendheid dat kinderen deze al geautomatiseerd hebben. Vandaar dat wij ouders adviseren om in het begin elke dag met uw kind met de letters te "spelen". Dit kan door met de letters te flitsen; door uw kind de letters te laten benoemen wanneer u ze omdraait van een stapeltje. Het is de bedoeling dat u het tempo van omdraaien en benoemen opvoert, waardoor uw kind de letters snel leert herkennen. Uw kind krijgt op het einde van de week de nieuwe letters voor in het doosje mee naar huis. Informeer bij uw kind of hij /zij ze daadwerkelijk mee naar huis heeft genomen. Natuurlijk mag u ook zelf een ander spel verzinnen met deze letters.
Na iedere kern (3 weken) krijgt uw kind ook een blad met woordrijtjes mee naar huis. Het is raadzaam dit regelmatig op een rustig moment van de dag met ze te lezen. Het leesplezier staat natuurlijk voorop. U zult zien dat uw kind snel vorderingen maakt. 

                                                                                   

##########################################################################################

Aan de ouders van de leerlingen in groep 3

Even kennismaken met de juffen van groep 3

Trudy Rijnen, leerkracht groep 3 en intern begeleider onderbouw.

Ik werk al jaren met heel veel plezier in groep 3 op Den Dijk. De meeste ouders kennen mij al. Ik hoop dat ook dit jaar weer een fijn jaar wordt. Dat zal vast en zeker lukken met deze kinderen en de hulp van onze ouders in groep 3!

 

Hilde Goesten, leerkracht groep 3

Ik ben een nieuw gezicht op IKC Den Dijk. Ik ben al langere tijd werkzaam in het onderwijs. Ik ben werkzaam geweest op diverse scholen in Uden als leerkracht en als intern begeleider. Ik woon in Uden en heb 2 dochters. Met veel plezier ben ik gestart met jullie kinderen in onze groep 3. Ik voel nu al dat het een heel gezellig jaar gaat worden met jullie kinderen. Ze zijn leergierig en het ik vind het een prachtige leeftijd om mee te werken.

 

Uw kind zit in groep 3 !

U heeft vast al enthousiaste verhalen gehoord van uw kind over alle nieuwe dingen die het op school geleerd heeft. Iedere dag leert uw kind weer een beetje lezen, schrijven en rekenen. Het leren lezen roept nogal eens vragen op: hoe gaat het leren lezen ook al weer? Hoe kan ik daar als ouder op inspelen?

Om u daar een handje mee te helpen, hebben wij een aantal zaken op een rijtje gezet.

U kunt ze rustig doorlezen en er nog eens op terug grijpen als het nodig is.

Wij hopen op een fijne samenwerking, de deur staat altijd voor u open!

---

                                                                                                   

Het hoofdprogramma bestaat voornamelijk uit 3 vakgebieden:

§  Taal/lezen

§  Schrijven

§  Rekenen     

Daarnaast maken de kinderen ook kennis met andere vakgebieden, zoals; creatieve vakken ( tekenen, handvaardigheid, dans, techniek, drama, muziek ), gym, verkeer, natuur, wereldoriëntatie en sociaal emotionele ontwikkeling. Er wordt ook nog tijd vrijgemaakt waarin kinderen kunnen “kiezen” ( bv. schilderen, bouwen, kleuren, computeren, lezen, gezelschapsspelletjes, puzzelen ) en zodoende spelenderwijs hun eigen ontwikkeling en interesse ontwikkelen.                                                                                                                                                                                    

                                 

Lezen / Taal                              

“Lezen is leuk ! “

Dat is één van de belangrijkste voorwaarden om het te leren.

U kunt zelf het goede voorbeeld geven, door bijvoorbeeld met ze naar de bibliotheek te gaan, of ’s avonds voor het slapen gaan nog een verhaaltje voor te lezen, of, nog leuker: samen te lezen ! Gaandeweg zullen ze overal letters zien en lezen: in de winkel, op tv, op een pak melk, in de krant en ga zo maar door.

Als u ze een handje wilt helpen, is het belangrijk dat u let op de uitspraak van de letters. Zo leren de kinderen op school de letters niet volgens de “alfabet-uitspraak”( aa-bee-cee-dee ), maar zoals de letter in een woord klinkt bv. mmm-aaa-nnn.

In een periode van ± 4 maanden zullen ze alle letters in combinatie met woordjes leren, waarna het “automatiseren” plaats gaat vinden. Door het steeds maar blijven oefenen, van de woorden en zinnen, wordt het lezen een automatisme en is de start van het zogenaamde “technisch lezen” gemaakt.

Later in groep 3 wordt ook het begrijpend lezen geïntroduceerd.

Door middel van observaties en toetsen houden we de leesontwikkeling van de kinderen nauwlettend in de gaten en kan eventueel het programma bijgesteld worden.

Zo werkt onze leesmethode : ” Lijn 3”: dagelijkse lessen, waarbij technisch lezen maar ook lessen spelling en begrijpend lezen worden aangeboden  die op 3 verschillende lees-niveau’s aansluiten. Te weten:

 

1 ster-“programma”   :

( voor leerlingen die meer uitleg en

in-oefening nodig hebben )          

2 ster-“programma”   : ( voor leerlingen die gemiddeld niveau hebben )                         

3 ster- “programma” : ( voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben)         

               

                                                                                       

Zo kunnen we tegemoet komen aan de verschillen tussen de kinderen, zowel in tempo, als op niveau.

Tevens beschikken we over een computerprogramma dat het leesonderwijs ondersteund.

Het lees programma “Lijn 3 “ heeft ook een lesbegeleiding op het digibord.

 

Schrijven

De kinderen werken met de methode “Pennenstreken”, waarbij we aansluiten bij de letters die aangeboden worden.

De aangeleerde letters in de lessen van “Lijn 3 “, worden geschreven in het werkboekje van Pennenstreken. .

De kinderen leren de schrijfletters aan in groep 3 en in groep 4 gaan ze meer over in het verbonden schrift.

 

Rekenen

“3 erbij 3 is samen 6  en 7 eraf 3 is 4”.

Met behulp van de methode “Pluspunt” leren de kinderen rekenen. Bij ‘rekenen’ denken de meeste mensen aan het maken van sommetjes. Voordat we zover zijn, gaat er eerst het één en ander vooraf. De kinderen moeten bijvoorbeeld de telrij op kunnen zeggen, cijfers en getallen kunnen herkennen en schrijven en getalbegrip hebben;

Ze moeten snappen wat en hoeveel bijvoorbeeld ‘4’ is.

De kinderen gaan dit leren aan de hand van realistische voorbeelden, bv. met het thema “de markt”. Het rekenboek neemt de kinderen mee naar de markt en laat ze diverse soorten groente en fruit sorteren, het moet gewogen worden op de weegschaal, er moeten er meer of minder zijn, het moet betaald worden enz.

Hierbij gebruiken we ook echte materialen. En ook hier hebben we een computerprogramma dat het rekenonderwijs ondersteund.

Ook deze methode heeft aangepaste programma’s voor kinderen die vlot met de leerstof omgaan en kinderen die er meer moeite mee hebben.          

Het programma pluspunt heeft ook een lesbegeleiding op het digibord.

Dit is in het kort de uitleg over onze activiteiten in groep 3
Wij vertrouwen op een fijne samenwerking met u als ouder.

               

  

 

                                                        

 

 

Sitemap | Disclaimer | Links